„Na počítači nepíšu. Počítačů se bojím. Bojím se, že uprostřed rozepsané povídky v tom stroji dojde petrolej.“
Miroslav Horníček
Digitální gramotnost je soubor kompetencí nutných k identifikaci, pochopení, interpretaci, vytváření, komunikování a účelnému a bezpečnému užití digitálních technologií za účelem udržení či zlepšení své kvality života a kvality a života svého okolí.
Pro zvyšování digitální gramotnosti je nezbytný jednak přístup k technologii (počítač, internet), tak schopnost/znalost jejího využití.
V základním vzdělávání je digitální vzdělávání vymezeno v platném RVP ZV jako vzdělávací obor „Informační a komunikační technologie“. Žáci se učí elementární dovednosti v ovládání výpočetní techniky a moderních informačních technologií, orientovat se ve světě informací, tvořivě pracovat s informacemi a využívat je při dalším vzdělávání i v praktickém životě. Získané dovednosti umožňují žákům aplikovat výpočetní techniku s bohatou škálou vzdělávacího software a informačních zdrojů ve všech vzdělávacích oblastech celého základního vzdělávání.
Využívání digitálních technologií v pedagogickém procesu:V současné době jsou digitální technologie využívány takřka ve všech předmětech. Kromě výuky informatiky jsou dle možností a aktuálních potřeb vyučovány v učebně informatiky i další vyučovací předměty. Mimo to jsou velmi využívané interaktivní tabule. Častým zdrojem pro interaktivní tabule jsou autorské prezentace a materiály, které vznikly jako výstup z realizovaného projektu EU peníze školám.
Na podporu digitální gramotnosti se na naší škole mj. uskutečňují:soutěže v rámci školy | termín | garant |
hry | průběžně | Vích |
vyhledávání informací | 2/18 | Oč |
tvorba internetových stránek | 6/18 | Vích |
soutěže v rámci republiky | termín | garant |
Logická olympiáda | 10/17 | Vích |
Bobřík informatiky | 11/17 | Vích |
Bajtík | 5/18 | Vích |
Uvedený výčet soutěží nemusí být konečný, v případě zveřejnění zajímavé soutěže se jí zúčastníme a výčet bude doplněn.