- Koordinace preventivních aktivit na škole
Za koordinace preventivních aktivit odpovídá školní metodik prevence ve spolupráci s třídními učiteli. V rámci své činnosti se podílí na přípravě minimálního preventivního programu (MPP) a jeho realizaci ve škole. Spolupracuje s ředitelem školy, ostatními pedagogickými pracovníky, metodikem prevence v PPP a dalšími institucemi či organizacemi.
- Školní metodik prevence – Mgr. Stanislav Mička
- Ředitel školy – Mgr. Petr Očadlík
- Zástupce ředitele školy – Mgr. Stanislav Mička
- Výchovný poradce – Mgr. Radek Čech
- Metodik prevence v PPP – Mgr. Lucie Šimečková
- Školní prostředí
Důležitým výchovným prvkem je školní a třídní prostředí, ve kterém tráví žáci většinu času, proto žáci:
- jsou spolutvůrci tohoto prostředí: školní a třídní výzdoba, udržování pořádku
- jsou vedeni ke spoluzodpovědnosti
- aktivně se podílejí na chodu školy (vytváření projektových dnů, organizace soutěží)
- Metodické učební materiály a další pomůcky
Všem pedagogickým pracovníkům jsou metodické učební materiály a další pomůcky volně k dispozici v učitelské části školní knihovny.
Žákům druhého stupně jsou veškeré materiály k dispozici ve školní knihovně, popř. v kmenových učebnách.
- Metody práce
Z celé škály projevů rizikového chování žáků považujeme pro naši školu za důležité předcházet zejména:
- záškoláctví (i skrytému)
- šikaně, kyberšikaně, projevům agresivního chování
- drobnému vandalismu
- školním úrazům
Za významné považujeme také rozpoznání a zajištění včasné intervence zejména v případech:
- netolismu
- domácího násilí,
- týrání a zneužívání dětí, včetně komerčního sexuálního zneužívání,
- ohrožování výchovy mládeže.
V rámci výuky jsou kromě tradičních metod práce využívány některé z alternativních metod, jež přinášejí pozitivní efekt a zpětnou vazbu.
V rámci vzdělávací práce jsou realizovány specifické činnosti a hry zaměřené na osobnostní a sociální rozvoj a rozvoj sociálně
komunikativních dovedností žáků. Výchova ke zdravému životnímu stylu představuje součást vzdělávacího obsahu předmětu výchova ke zdraví
a dále je řešena formou mezipředmětové návaznosti.
Výčet vybraných metod a postupů práce:
- Výklad (poskytnutí informace)
- Samostatná práce (výtvarné práce, slohové práce, eseje na dané téma, referáty, atd.)
- Besedy, diskuze
- Činnosti zaměřené na osobnostní a sociální rozvoj dítěte
- Týmová spolupráce na tématických projektech
- Vytváření informačních letáků pro rodiče i žáky (např. o kyberšikaně)
1. stupeň
Na 1. stupni se zaměříme na:
- společné stanovení a zažití pravidel soužití mezi žáky a učiteli
- zvyšování zdravého sebevědomí žáků
- zkoumání a uvědomování si vlastní osobnosti
- vnímání individuálních odlišností dětí mezi sebou a přijímání těchto jevů
- nácvik vzájemné úcty, sebeúcty a důvěry
- rozvoj schopnosti diskutovat, komunikovat, řešit problémy a konflikty (například formou socioher či modelových situací)
- rozvoj schopnosti klást otázky, umění vyjádřit svůj názor, umění říci „ne“
- začlenění nových žáků do komunity třídy
V letošním školním roce se na 1. stupni zaměříme zejména na 5. ročník (po dlouhých letech
máme v 5. ročníku dvě třídy a celkem 14 nových žáků ze ZŠ a MŠ Větřkovice).
2. stupeň
Na 2. stupni se zaměříme na:
6.ročník
- další vzájemné poznávání účastníků
- vytváření vztahu důvěry mezi žáky a učiteli a mezi žáky navzájem
- stanovení pravidel soužití třídní komunity
- formování skupiny, která je pro žáky bezpečným místem, která jim pomůže vyhnout se rizikovému společensky nežádoucímu chování –
šikanování, užívání alkoholu a drog, vzniku různých typů závislostí apod.
7.ročník
Naše činnost musí reagovat na celou řadu změn, přinášejících zátěžové situace v tomto věkovém období.
Rozvoj pubertálního období s celou řadou fyzických a psychických proměn je obdobím rizikovým pro nástup sociálně -
patologických jevů.
Zaměříme se na:
- hlubší vzájemné poznávání účastníků
- prohlubování vztahů důvěry
- upevňování kolektivních vztahů se včasným podchycením nežádoucích projevů chování
- trénink obrany před manipulací, s uměním říci „ne“
- trénink odpovědnosti za vlastní rozhodnutí
- zvládání náročných fyzických duševních situací
- umění vyrovnat se s neúspěchem
8.ročník
zaměříme se na:
- upevňování vztahů v komunitě vrstevníků
- rozvoj schopností přijímat svobodná a odpovědná rozhodnutí
- nácvik efektivní komunikace na základě vlastních prožitků
- nácvik řešení zátěžových situací
- zvýšení schopnosti odolávat nebezpečím, krizím, stresu, zátěžovým situacím (včetně odmítání alkoholu, drog, nikotinu,
nevhodných způsobů chování)
- přehled životních rizik
- společenské vztahy ( včetně mediální hygieny, vlivu reklamy apod.,)
- modelové situace poskytující návody k řešení problémů.
Vhodnou součástí programu jsou kompenzační a relaxační aktivity sportovní a turistické.
9.ročník
Naše činnost mapuje dosažené výsledky osobnostního a sociálního rozvoje, fixuje tyto dovednosti a postoje
a využívá prvků předchozích programů. Převažovat by měly zážitkové aktivity a formy práce podporující příznivé klima ve třídě.
Vždy je vhodné integrovat i aktivity související s výukovými předměty
(zdravověda, ekologie, přírodověda..) Mnohé z aktivit se nabízí k širšímu využití v hodinách humanitního i přírodovědného zaměření.
Nezastupitelnou roli v celém programu má kvalitní práce třídního učitele. K tomu může napomoci i úprava rozvrhu tak, aby byl třídní učitel
v pravidelném kontaktu se žáky a pomáhal jim společně s dalšími pedagogy řešit jejich školní i osobní problémy.
- Doprovodné akce
- Kulturní akce – divadelní představení, varietní vystoupení, vánoční besídka, recitační a pěvecká soutěž spolupořádána žáky
- Besedy a diskuze s odborníky (např. každoročně pořádána beseda pro žáky devátých tříd s okresním státním zástupcem na téma trestní odpovědnosti)
- Další akce – dopravní výchova, školní výlety, exkurze, sportovní soutěže, olympiády
- Další aktivity
- Schránka důvěry (sdělování problémů – anonymně, možnost komunikace a dialogu s daným pedagogem)
- Konzultační hodiny ŠMP a VP
- Nástěnka ŠMP: s odkazy a dostupnými informacemi k dané problematice
- Rodiče
- SRPŠ – jako spoluorganizátor doprovodných akcí a také orgán napomáhající dotvářet celkovou atmosféru školního prostředí.
- Komunikace a kooperace při řešení případných problémů a v neposlední řadě možnost těmto problémům předcházet právě již zmiňovaným dialogem.
- Volnočasové aktivity ve škole
- Hodnotné využití času v době před odpoledním vyučováním ( školní hřiště, zapůjčení míčů, možnost využívat počítačovou učebnu, atd. )
- Kroužek informatiky
- Školní družina
- Školní klub
- • Aktivity pod záštitou jiných organizací: výtvarný obor (odloučené pracoviště ZUŠ Vítkov),
dramatický kroužek, kroužek Chytrá hlavička a sportovní hry pro 3. – 9. ročník (SVČ Vítkov).
- Letní stanový tábor, školní výlety
- Kurzy dopravní a zdravotní výchovy
- Kurz pohybových aktivit v přírodě (nabídka aktivního trávení volného času)
- Spolupráce s ostatními odborníky
- Metodik prevence v PPP
- Spolupráce s PPP a SPC, zejména u žáku s SVPU
- V oblasti prevence a informovanosti spolupráce s dalšími složkami státní správy ČR (např. okresní státní zástupce na úseku protiprávní činnosti mládeže).
- OSPOD při MÚ Vítkov
- Sportovní a zájmové organizace
V rámci možností spolupráce s místními sportovními a zájmovými organizacemi a to zejména SDH, TJ, Sokol, atd.
- Církevní organizace
Úzká a dosud oboustranně prospěšná spolupráce s místními duchovními p. Petrem Bohačíkem a
p. Máriem Račkem především ve věci volnočasových aktivit v rovině duchovní osvěty.
- Propagace
- Spolupráce s lokálními či regionálním masmédii
- Školní internetové stránky
- Nástěnka s fotografiemi ze školních akcí v místním obchodě
- Způsob a pravidla hodnocení
Hodnocení bude probíhat na čtvrtletních pedagogických radách nebo ihned po realizovaných akcích a jiných činnostech.
- Cílové skupiny
- Jednotlivé ročníky – specifický program pro danou věkovou kategorii
- Rodiče
- Učitelé