Celoroční plán práce 2016/2017
CELOROČNÍ PLÁN PRÁCE 2017/2018

projednán v pedagogické radě dne 29.8. a 30.8.2017
Obsahuje:
- Rámcový plán vzdělávání + měsíční rozpracování
- Plán materiálně technického zabezpečení
- Okruhy ostatních úkolů
- Přílohu č. 1 – Plán dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP)
ve školním roce 2017/2018
Mgr.Petr Očadlík
ředitel školy
-
Rámcový plán vzdělávání
Celoroční plán práce školy vychází ze strategických vzdělávacích dokumentů ČR
(2015 - 2020) a Moravskoslezského kraje (2016), z koncepce rozvoje školy a reflektuje potřeby a možnosti školy.
V letošním školním roce budeme klást důraz na názornost výuky, výuku s využitím ICT, rovnost ve vzdělávání (inkluze) a zaměříme zejména na:
- podporu realizace kurikulární reformy ve vybraných oblastech (výuka moderních dějin, obrana vlasti, člověk a svět práce)
naplňování úprav ŠVP z roku 2013 a 2016, včetně doplnění 2017, využívání nápadů uváděných na adrese www.rvp.cz, podpora rozvoje kritického myšlení (např. srovnáváním informačních zdrojů atd., besedy, exkurze), připomenutí významných výročí, která měla významný vliv na české dějiny (listopad 2017 – 100 let od bolševické revoluce v Rusku, únor 2018 – 70 let od komunistického uchopení moci v Československu, výhledově září 2018 – 80 let od Mnichovské dohody, říjen 2018 – 100 let od vzniku Československa)
Podpůrné informace: viz SPOI 2017/2018 (rovněž k tématu Obrana vlasti a Člověk a svět práce).
- podporu vzdělávání žáků se SVP, nadaných, případně cizinců
organizace výuky, diferenciace úkolů, cílů a hodnocení, reedukace, předměty speciálně pedagogické péče, využívání PC dys. programů, akcelerace, obohacování, úzká spolupráce s PPP, SPC, poskytnutí podpůrných opatření, činnost školního speciálního pedagoga
- podporu jazykového vzdělávání
kladen důraz na řečové dovednosti, využívání reálií, organizace jazykových kroužků, „anglický týden“, intenzivní vzdělávání pedagogů
- 4) podporu digitálního vzdělávání
využívání ICT v běžných hodinách, úkoly zpracovávat pomocí PC, využívání PC v projektových dnech, zdroj informací, přenos informací, využívat žákovské prezentace, využití dotykové techniky
(Podrobněji viz Plán podpory digitálního vzdělávání.)
- podpora rozvoje čtenářské, matematické a finanční gramotnosti
čtenářská gramotnost( (při její podpoře vycházíme ze „Strategie na podporu čt. gramotnosti na období 2014 – 2017“):
prolíná se ve všech vzdělávacích oblastech, zaměříme se na:
obecné porozumění – čtenář o textu uvažuje jako o celku, má za úkol vystihnout hlavní myšlenku textu, vysvětlit jeho účel.
získávání informací – čtenář vyhledává v textu požadovanou informaci.
využití získaných informací pro následnou činnost na základě získaných informací žák plní úkoly, jejichž zvládnutí mu další postup
vytvoření interpretace – čtenář zobecňuje své prvotní dojmy a zpracovává informace logickým způsobem.
posouzení obsahu textu – čtenář porovnává informace nacházející se v textu s informacemi z jiných zdrojů a umí obhájit vlastní názor.
posouzení formy textu – čtenář hodnotí kvalitu napsaného textu, posuzuje stavbu textu, žánr či jazyk autora.
školní časopis B. U. M.
využívání doporučené četby pro jednotlivé ročníky
zdokonalování vyjadřovacích schopností žáků
(např. řečnická cvičení, referát o knize atd.)
(např. řečnická cvičení, referát o knize, prezentace atd.)
(Podrobněji viz Plán podpory čtenářské gramotnosti)
matematická gramotnost (propojit do většiny předmětů):
logické zábavné úkoly spojené s praxí
aplikace matematických dovedností při plnění různých úkolů (např. zeměpisných, přírodovědných atd.)
soutěže a olympiády
(podrobněji viz Plán podpory matematické gramotnosti)
finanční gramotnost (propojit do většiny předmětů):
systém hodnot a spotřební společnost
vysvětlovat rizika snadné půjčky
úroky z půjček,
RPSN atd.
pojišťovnictví
(podrobněji viz Okruhy pro finanční gramotnost)
- podpora rozvoje společenskovědního a přírodovědného vzdělávání, ekologická výchova
(olympiády, exkurze, Den Země, vybudování skalky, motýlí louky, okrasného záhonu, experiment ve fyzice, chemii a přírodopise, důraz na výuku novodobých dějin, význam obrany vlasti – besedy, připomenutí významných výročí, projekt „72 hodin“)
- podpora výchovy ke zdraví, prevence rizikového chování žáků, humanitární pomoc a rozvojová spolupráce, mediální výchova
(Svatováclavský běh, sportovní soutěže, školní i vyšší kola, vzdělávání v oblasti zdravých stravovacích návyků, zdravý životní styl, ochrana člověka za mimořádných situací, prevence šikany, kyberšikany, poruch příjmu potravy, projekt „Daruj vlasy“, Kolo pro Afriku“)
- podpora znalostí a dovedností v oblasti dopravní výchovy
(dopravní kurz pro žáky 4. a 5. ročníku, dopravní hřiště, akcentace dopravní problematiky ve výuce včetně využití PC programů a internetu)
- podpora profesní orientace žáka, technického vzdělávání
(exkurze do vybraných podniků, besedy s odborníky z praxe, návštěva ÚP, návštěvy studentů různých středních škol, sdílení technických učeben)
Významným prvkem ve vzdělávání bude systematické a cílené vedení žáků ke slušnosti, vzájemné podpoře, kultivované mluvě a boj proti vandalismu. Rovněž žáci navštíví divadelní představení.
Toto obecné vytýčení oblastí podpory je dále rozpracováno v měsíčních plánech práce, plánu MTZ, plánu DVPP, MPP a dalších plánech ve škole.
Rozpracování do měsíců:
září: slavnostní zahájení školního roku, zahájení plavání 3. a 4. roč., Svatováclavský přespolní běh, rozhlasová relace ke Dni české státnosti, kontrola třídní a žákovské dokumentace, kontrola počtů a dokumentace žáků se SVP a nadaných, dopravní hřiště, zahájení činnosti kroužků, „anglický týden“, beseda na téma Hygiena – propojeno s tématem
Vzpoura proti úrazům
říjen: rozhlasová relace ke vzniku samostatné ČSR, 26. – 27. 10. podzimní prázdniny, kontrola TK, zahájení hospitační činnosti, sportovní soutěže, projekt „ 72 hodin“ 12. – 15. 10., volby do školské rady, 11. 10. (4. roč.), 12. 10. (5. roč.) Dopravní hřiště Odry
listopad: třídní schůzky 2. 11., pedagogická rada 14. 11., kontrola TK a ŽK, kontrola vybraných žákovských sešitů, a prací, 17. 11. státní svátek – rozhlasová relace – Den boje za svobodu a demokracii, sportovní soutěže, ukázková hodina 1. roč., připomenutí bolševické revoluce v Rusku, 29. 11. – Vzpoura proti úrazům (6., 7., roč.) 90 minut, 15., 16. 11. ekologické programy z Bartošovic
prosinec: Mikulášská nadílka, 15. 12. vánoční besídka – obecní sál, vánoční turnaj v minikopané, ukončení plavání 3. a 4. roč., kontroly TK, vánoční prázdniny od 23. 12. – 2. 1. 2018
leden: konzultační den 9. 1., pedagogická rada 25. 1., vydávání vysvědčení a výpisů z vysvědčení 31. 1., LVVZ (možná únor), krmení zvířat u krmelců, krmení ptactva, jesličky pro zajíce, „den bez médií“
únor: pololetní prázdniny 2. 2., přihlášky na střední školy, sportovní soutěže, kontrola školní dokumentace, olympiády, školní recitační soutěž, 1. st. divadlo, připomenutí 70. výročí komunistického uchopení moci v Československu
březen: jarní prázdniny 5. 3. – 11. 3, rozhlasová relace – Protektorát Čechy a Morava, sportovní a kulturní akce, olympiády a soutěže, konzultační den 27. 3., rozhlasové relace – T. G. Masaryk, Jan Amos Komenský – Den učitelů, velikonoční prázdniny 29. a 30. 3. (30. 3. je rovněž tzv. ostatním svátkem), 2. 4. Velikonoční pondělí
duben: zápis do 1. roč. od 1. – 30. 4., pedagogická rada 10. 4., přijímací řízení, Den Země
květen: výlety, rozhlasová relace – osvobození republiky, sportovní soutěže, dopravní výchova – kurz, Den matek, konzultační den 24. 5., lesní pedagogika, turistický kurz
červen: schůzka s rodiči budoucích prvňáčků, výlety, branný den, Starší mladší aneb Žáci sobě, čtení žáků 1. roč. dětem MŠ, pedagogická rada 21. 6., slavnostní ukončení školního roku a vydávání vysvědčení 29. 6.
Do plánu mohou být aktuálně zařazeny akce, které se vyskytnou v průběhu školního roku, např. divadelní představení. Podle zájmu žáků také zorganizujeme jazykový výlet do Londýna.
-
Plán materiálně technického zabezpečení (MTZ)
- Podpora bodů vytýčených v oblasti vzdělávací – rámcový plán vzdělávání
-
podpora realizace kurikulární reformy | termíny | garant |
nákup učebnic, učebních textů a pomůcek | průběžně | ŘŠ |
Plněním ostatních uvedených bodů také podporujeme realizaci kurikulární reformy.
-
Podpora vzdělávání žáků se SVP a nadaných | termíny | garant |
nákup základních školních potřeb ve výši 100,- Kč na žáka (pro žáky zdravotně postižené) | září, říjen 2017 | ZŘ,VP |
nákup dys. pomůcek | průběžně | VP,Kra |
-
Podpora jazykového vzdělávání | termíny | garant |
zajištění podpůrných názorných materiálů (reálie) | do listopadu 2017 | Přib |
materiály pro realizaci „anglického týdne“ | . | . |
-
Podpora ICT vzdělávání | termíny | garant |
nákup vzdělávacích PC programů | průběžně | Vích |
zasíťování 3. a 4. roč. | podzim 2017 | ŘŠ, Vích |
dataprojektory, 3. 4. roč. | podzim 2017 | ŘŠ |
PC do chemické učebny | podzim 2017 | ŘŠ |
využívání vzdělávacích materiálů v Datakabinetu | průběžně | ŘŠ |
-
Podpora rozvoje čtenářské, matematické a finanční gramotnosti | termíny | garant |
zajištění vhodných vzdělávacích materiálů s touto tematikou | průběžně | ŘŠ |
zajištění vhodných názorných pomůcek s touto tematikou | průběžně | ŘŠ |
-
Podpora rozvoje společenskovědního a přírodovědného vzdělávání | termíny | garant |
nákup učebnic a učebních pomůcek | průběžně | ŘŠ |
modernizace chemické učebny v rámci IROPu | 07/08 2017 | ŘŠ |
podpora budování skalky, motýlí louky, květinového záhonu | podzim 2017, jaro 2018 | vyučující Př, Pč, ŘŠ |
-
Ochrana zdraví, prevence soc. pat jevů | termíny | garant |
zajištění odborných textů, uč. pomůcek, názorných materiálů | průběžně | Mič Čech, ŘŠ |
prostor pro ping-pongový stůl v areálu školy | . | Schol, ŘŠ |
přebroušení podlahy v tělocvičně | do počátku listopadu 2017 | Čech, ŘŠ |
- Ostatní
-
nákup nového kávového servisu pro návštěvy | termíny | garant |
. | 10/2017 | ŘŠ |
nákup travních koleček | termíny | garant |
. | do konce března 2018 | ŘS |
výroba stupně vítězů | termíny | garant |
. | do konce března 2018 | ŘŠ |
-
Okruhy ostatních úkolů
-
informovanost (kronika, www stránky, obecní tisk, B.U.M.) průběžně Vích, ŘŠ
-
ročenky pro žáky 9.roč. k 29.6.2018 Vích, Přib
-
zvelebování areálu školy (rohová část plotu) do konce dubna 2018 ŘŠ, Gaj
Plán dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) školní rok 2017/2018
příloha č. 1
Plán je zpracován v souladu s ustanovením § 24 odst. 3 zákona č. 563/2005 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Plán přihlíží ke studijním zájmům pedagogických pracovníků, potřebám školy a jejímu rozpočtu.
Plnění bodů vytýčených v plánu DVPP směřuje k cíli DVPP. Tj. zkvalitňovat vzdělávací proces, a to jak z hlediska odborného, tak pedagogicko-psychologického či sociálního..
- institucionální forma (prohlubování kvalifikace)
Nejvyšší priorita: specializační studium koordinátora ICT
Zahájeno ve školním roce 2016/2017 ukončeno v roce 2017/2018. Dokončením tohoto studia budou všechny pozice, na které je aktuálně vyžadováno specializační studium, odborně pokryty.
Další oblasti DVPP pro školní rok 2017/2018 (bez určení priority):
Vzdělávací oblast | kdo | kdy | zdroje |
oblast CJ | přednostně vyuč. CJ | ukončení do 06/2018 | šablony |
inkluze | přednostně VP | ukončení do 10/2018 | šablony |
oblast ICT | zájemci | průběžně | ONIV |
oblast SPJ | přednostně VP+ŠMP+TU | průběžně | ONIV |
předmětová odb., gramotnosti | zájemci | průběžně | ONIV |
oblast vých. poradenství | přednostně VP, (ZŘŠ,ŘŠ) | průběžně | ONIV |
řízení školy | ŘŠ, ZŘŠ, VP | průběžně | ONIV |
oblast zdravovědy | přednostně zdr. školy | podzim 2017 | ONIV |
zájmové vzdělávání | vychovatelky | průběžně | ONIV |
Bližší termíny jednotlivých akcí včetně jmen zúčastněných budou upřesněny v měsíčních plánech práce.
- Přenos informací ze školení, kurzů atd.
S informacemi získanými institucionální formou budou vyučující seznamovat své kolegy formou „pedagogických okének“ v průběhu provozních a pedagogických rad.
- Samostudium (přísluší pouze ped. pracovníkům v pracovním poměru)
Obsah samostudia nelze upravit v plánu DVPP, a tedy nelze prostřednictvím samostudia dosahovat cílů vytčených v plánu DVPP.
Úprava čerpání dnů volna na samostudium:
Čerpání samostudia bude udělováno přednostně v době vedlejších prázdnin a tehdy, nebudou-li čerpání bránit vážné provozní důvody
- Neveřejnou přílohu tohoto plánu DVPP tvoří plány profesního rozvoje jednotlivých učitelů.
30.8.2017
Mgr. Petr Očadlík
ředitel školy