Preventivní strategie 2017-2020
Škola: Základní škola a Mateřská škola Březová, okres Opava příspěvková organizace
Dlouhodobá preventivní strategie rizikového chování žáků na období 2017 až 2020
projednáno pedagogickou radou dne: 11. 4. 2017
Vypracovali: Mgr. Stanislav Mička, Petr Očadlík
Datum: únor 2017
Školní dlouhodobá preventivní strategie vychází z obecně platné legislativy, zákona
č. 564/2004 Sb. (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů a resortních metodických pokynů týkajících se projevů rizikového chování žáků.
Cílem prevence je diferencované působení na níže uvedené primární
a sekundární cílové skupiny. Diferencované působení je zohledňováno v opatřeních, které realizujeme prostřednictvím svých aktivit.
Konkrétní rozpracování preventivního působení na cílové skupiny je rozpracováno v MPP.
- Primární cílové skupiny
- Žáci
Cílem působení v oblasti prevence rizikových projevů chování je žák:
- s posílenou duševní odolností vůči stresu, negativním zážitkům a vlivům
- schopný dělat samostatná (a pokud možno správná) rozhodnutí
- s přiměřenými sociálně psychologickými dovednostmi
- schopný řešit, případně schopný nalézt pomoc pro řešení problémů
- s vyhraněným negativním vztahem k návykovým látkám
- podílející se na tvorbě prostředí a životních podmínek
- otevřený a pozitivně nastavený k sociálním vztahům
- aktivně přijímající zdravý životní styl ( životospráva, sportovní a kulturní aktivity)
- Pedagogičtí pracovníci
Předpokladem naplňování cílů v oblasti prevence je pedagogický pracovník vzdělaný, kvalifikovaný, komunikativně, psychologicky a alespoň částečně speciálně pedagogicky vybavený. Svou osobností se pozitivně podílí na vývoji sebeuvědomění žáka a je schopen vyučovat za aktivní účasti žáků
Zvyšování odolnosti žáků proti rizikovým projevům chováním vyžaduje systémovou
a koordinovanou přípravu realizátorů preventivních aktivit ve školách
a školských zařízeních.
- Sekundární cílové skupiny
- Rodiče dětí a veřejnost
Cílem je aktivní zapojení rodiny i veřejnosti do prevence rizikových projevů chování,
a to prostřednictvím dostatečného informování a aktivitami specificky zaměřenými na tuto cílovou skupinu.
Důležité je i zapojení a spolupráce všech zainteresovaných subjektů jak resortu školství (PPP, SVP apod.), tak i resortů participujících a na primární prevenci spolupracujících (MPSV, MZ, MV, Policie ČR, OSPOD apod.).
- Stručná analýza současného stavu
Z celé škály projevů rizikového chování žáků se ve škole v míře, která signalizuje nutnost preventivních aktivit objevuje:
- záškoláctví a skryté záškoláctví: V posledních 2 letech velmi omezený jev. Pro svou relativní snadnost realizace vyžaduje problematika stále zvýšenou pozornost.
- šikana:je v podstatě ojedinělým, izolovaným jevem pohybujícím se v první fázi maximálně na počátku druhé fáze. Nejčastěji v rovině slovního urážení, vulgárních nadávek. Souvisejícím jevem je kyberšikana. Nebezpečná pro svou snadnost
a anonymitu. Problematika vyžaduje být stále ve střehu a vnímat situaci.
- drobný vandalismus: projevuje se omezeně, izolovaně, a to zejména na chlapeckých WC (nevhodné kresby atd.) Mimo budovu školy se projevuje zejména v souvislosti s tím, když jsou k obědu banány, pomeranče, jogurty atd. Žáci odhazují slupky
a kelímky na veřejná místa a v areálu školy. Problematika vyžaduje zvýšenou pozornost, neustálou osvětu a kontrolu.
- úrazy žáků při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech:
školní rok 2014/2015 – 4,4 úrazů, přepočtený počet na 100 žáků
absolutní počet úrazů 8 - z uvedeného počtu bylo 6 úrazů v tělesné výchově
školní rok 2015/2016 – 5,3 úrazů přepočtený počet na 100 žáků
absolutní počet úrazů 10 z uvedeného počtu bylo 6 úrazů v tělesné výchově
Počet úrazů má ve srovnání s minulým obdobím (2013- 2016) mírně klesající tendenci.
- Opatření k minimalizaci uvedených projevů rizikového chování
- Vypracování každoročního MPP s uvedením konkrétních postupů při prevenci uvedených jevů
- Pravidelné proškolování pedagogických pracovníků v rámci DVVP (zejména bod b)
- Jednotný přístup zaměstnanců školy k uvedeným jevům
- Důslednost třídních učitelů při omlouvání absence žáků
- Informovanost a těsná spolupráce s rodiči či zákonnými zástupci žáků
- Nabídka volnočasových aktivit
- Svědomité provádění dozorů, poučení žáků, odvádění žáků po ukončení výuky po schodech (zejména bod c).
- Začlenění preventivní problematiky do vhodných předmětů, besedy, zabezpečení výukových materiálů, procvičování komunikativních dovedností žáků, atd.)
- Spolupráce s odbornými institucemi – „síť pomoci“. Nutno nasadit také ankety a dotazníky mezi žáky.
- Pro maximální snížení úrazů především v tělesné výchově nutno průběžně přijímat organizační, pedagogicko-výchovná a technická opatření. (např. pěnové míče, spec. míče pro vybíjenou atd.)